©  2014  George Burggraaff
© 2017 George Burggraaff


Gebruik van deze teksten is met bronvermelding toegestaan.
Zie de pagina met de copyrightbepaling.

Dit keer met Linkedin Share button:

De Tao Te Tjing over leiderschap.

De Tao Te Tjing, het boek over de Tao en de innerlijke kracht, is een bundeling korte filosofische teksten uit China, opgeschreven rond 400 voor Christus. Meer dan de helft van de 81 teksten in de Tao Te Tjing gaat over leiderschap.
Persoonlijk leiderschap, dienend leiderschap, wijs leiderschap.
Oorlog voeren, het land regeren, een organisatie managen.
Leiderschap vanuit innerlijke kracht, het Te.
Ruim 2400 jaar geleden had men al een glashelder beeld van een goede leider. Wijs, zachtmoedig, bescheiden en nog veel meer.

Dit is de kern van leiderschap: in stilte geven aan de wereld. tekst 77
Het juiste motief is diepe liefde, zoals een moeder voor haar kinderen. tekst 67
Leiders zouden moeten heersen vanuit de Tao. tekst 32

De beste leiders zijn onzichtbaar, rustig en helder. tekst 17, 45, 72
Dienend Leiderschap. tekst 66, 68
Matigheid is troef. tekst 53, 59
Een goed leider is rustig, verstandig en niet lichtzinnig. tekst 26
Want de wereld is een deel van zijn lichaam! tekst 13

Een wijs leider kiest voor het innerlijk en niet voor het uiterlijk. tekst 12, 72
Hij of zij handelt niet uit eigenbelang, integendeel. tekst 7, 75
Er zijn ook geen zakelijke belangen. tekst 48

Als je niets verstoort, blijft alles in orde. tekst 3
Niets doen (wu wei) en toch wordt alles gedaan. tekst 37
De wereld is een heilig schip op een heilige koers. Afblijven! tekst 29
Het is deel uitmaken van de rivier, werken zonder te eisen. tekst 2
De juiste dingen doen op het juiste moment. tekst 8
De weg van de hemel volgen, je terug trekken als het werk is gedaan. tekst 9

Wees een leider, maar geen heerser. Geef het volk eten en inspiratie. tekst 10
Wees onpartijdig, met kennis van de eeuwigheid, één met de natuur. tekst 16
Verminder je ego en temper je verlangens. tekst 19
Zelfrelativering kan bovendien geen kwaad. tekst 27, 41
Tekst 28 gaat over de balans tussen yin en yang.

Omdat een leider niet strijdt, kan niets met hem strijden. tekst 22
Nog meer adviezen over het gebruik van geweld. tekst 30, 31, 57, 67, 68, 69

Een leider heeft een duidelijke voorbeeldfunctie. tekst 49
Hij of zij is consequent en enthousiast. tekst 54
Een leider is bovendien zachtmoedig. tekst 58
Een groot land regeren is als het bakken van kleine visjes. tekst 60
Een goed leider ziet mogelijkheden voor iedereen, klein en groot. tekst 61
Een wijs leider voorkomt problemen, tekst 63 en reageert adequaat, tekst 64
Hij zorgt voor een tevredene en waardige bevolking. tekst 80
Leiden vanuit onwetendheid, tekst 65, onbevangen als een kind, tekst 10, 28

Accepteer alle vernederingen, want het zwakke overwint. tekst 78
Daarom is een nederige positie de basis voor een eervolle positie. tekst 39
Het is eenzaam bovenaan, ook al ben je verbonden met het Ene. tekst 39, 42
Een leider leeft daarom vanuit innerlijke kracht. tekst 79

Naast deze aanwijzingen over leiderschap, gaan de teksten vooral ook over de juiste geesteshouding. Dit geldt voor iedereen, leider en wijs mens.
Beide archetypen, leider en wijs mens,  gaan in elkaar over, vullen elkaar aan. tekst 66
De Tao propageert het ideaal van de wijze keizer, de filosoof.
Wij allen als wijzen over ons lichaam, ons koninkrijk, onze wereld.
De eenheid van lichaam en geest. tekst 10


Op een rijtje gaat het om de teksten:
2, 3, 7, 8, 9, 10, 13, 16, 17, 18, 19, 22, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 37, 39, 41, 42, 45, 48, 49, 53, 54, 57, 58, 59, 60, 61, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 72, 74, 75, 77, 78, 79, 80.
Zie ook het trefwoord: wijze.