©  2017  George Burggraaff
© 2017 George Burggraaff

De plaats van de ‘moeder’ in de Tao.


'De moeder' als bron van alles is een oerbeeld van alle tijden.
Wij zijn uit onze moeders geboren.
'Moeder aarde', zeggen we.
De aarde heeft ook weer een moeder, tekst 59.
De moeder, de geest van de vallei, de geest van het dal.
De vruchtbare kom van het leven.
Het oude China kende matriarchale staten.

Het begrip (oer)moeder verschilt van het passieve,
vrouwelijke begrip yin dat de tegenhanger is van het actieve,
mannelijke begrip yang, zie tekst 42.
De oermoeder kent namelijk geen polariteit, het is Tao.

Over polariteiten zegt de Tao overigens ook, dat het verschillende
verschijningsvormen van hetzelfde zijn. Zie tekst 2

De liefde van een moeder voor haar kinderen, het Chinese teken Tz'u, de onbaatzuchtige, onvoorwaardelijke moederliefde wordt in tekst 67 als de belangrijkste schat van de Tao beschouwt. Tz'u  moederliefde, zoon, dochter aan het hart drukken
Het teken Tz'u is vertaald met ‘diepe liefde’.
Tz'u is samengesteld uit de tekens voor zoon en dochter die aan het moederhart worden gedrukt.

Deze diepe liefde of mededogen is ook in het Boeddhisme een centraal begrip. Het is de basis voor de geweldloosheid van zowel Taoïsme als Boeddhisme. Het begrip moeder is dan ook verwant aan het begrip mededogen.

De moeder komt voor in de teksten 1, 6, 10, 20, 25, 28, 42, 52, 55, 59, 61
Zie ook de trefwoorden vrouw en dal.