![]() © George Burggraaff |
Over oorlog en vrede in de Tao Te Tjing.De Tao Te Tjing is opgeschreven in de periode van de ‘strijdende staten’, van 480 tot 222 voor Christus. Er zijn dan in China maar ook in Griekenland veel kleine stadstaatjes die met elkaar vechten. Overal ontstaan antwoorden van filosofen om het geweld te stoppen. De Tao Te Tjing is er glashelder over. Geweld werkt averechts. De Tao is vrede en brengt vrede. Tekst 35 Na de oorlog komt vrede. Let op zegt de De Tao Te Tjing: 'Een wijs mens eist de schuld van de tegenpartij niet op, ook al heeft hij er recht op.' Tekst 79 Tekst 30 'Waar een leger voorbij is getrokken, daar schieten doornenstruiken op.' 'Wapens behoren niet tot de instrumenten van goede heersers.' Tekst 31 En voor mij was het een eye-opener: 'Een goede heerser ziet een overwinning als een begrafenis.' Tekst 31 En dan in tekst 36 de beroemde zin: 'het zachte overwint het harde'. Moeilijk te geloven in tijden van geweld en toch, wie er goed over nadenkt begrijpt dat hardheid uitsluitend tot verdere polarisatie leidt en zachtheid de deur opent naar een echte ontmoeting. Hierbij moet je wel vroegtijdig ingrijpen als dingen fout gaan. Een klein boompje kun je nog gemakkelijk uittrekken, tekst 64 en ook tekst 65. Een goede heerser hoeft zijn wapens niet te tonen, nog sterker, een goede heerser zie je nauwelijks, je denkt dat je het werk zelf doet (tekst 17). 'Gewelddadige mensen sterven geen natuurlijke dood.' Tekst 42 Dit noemt Lao Tze zelfs als het uitgangspunt van zijn leer. Diepe liefde maakt dapper en helpt je om te winnen als je wordt aangevallen. Tekst 67. 'Een goede aanvoerder onderdrukt niet. Een goede soldaat wordt niet boos. Een goede veroveraar strijdt niet.' Tekst 68 Gewapend zijn zonder wapens, daar gaat het om. Tekst 69 'Als troepen met elkaar slaags raken, wint de kant die treurt.' Ook tekst 69. 'De weg van de Hemel is niet vechten en toch succesvol zijn.' Tekst 73 Tot slot gaat een van de slotteksten, tekst 79, over de vrede. Tekst 61 is heel mooi, over de relatrie tussen een groot land en een klein land. Hierbij kun je ook nog bedenken dat een slecht mens de zorg is van een goed mens, tekst 27. Beide draaien als yin en yang om elkaar. Alles is met elkaar verbonden. Wij zijn met elkaar verbonden. Eigenlijk wil de Tao dat we geen onderscheid maken. Niets is helemaal goed en niets is helemaal slecht. Ik ben omdat jij bent. Ubuntu. Oorlog en geweld worden onder andere besproken in de teksten: 30, 31, 35, 36, 38, 42, 46, 57, 67, 68, 69, 73, 74, 75, 79. Zie ook de pagina over vrede en de pagina over doen. |
Beginpagina Trefwoordenindex Titellijst Zoekfunctie voor deze site: Abonnement op nieuwe Tao pagina's © 2022 Roeland Schweitzer |