©  george burggraaff
© 2016 George Burggraaff


Toelichting bij Tao tekst 53

Anti materialisme.

Deze tekst klinkt eenvoudig, toch pakt het anders uit, tekst 70.
Volg de uitstekend begaanbare hoofdweg en laat je niet afleiden.
In bijbeltekst Matteüs 7: 13, 14 gaat het precies andersom.
De brede weg leidt hier juist naar het verderf en is er een nauwe weg die naar het leven leidt. Dit is de basis van het bevindelijk gereformeerde gedachtegoed, zoals het in 1687 door John Bunyan onder woorden is gebracht.
Maar wat is de hoofdweg?
In de bijbel zijn Adam en Eva indertijd uit het aards paradijs gegooid nadat zij aten van de boom van kennis van goed en kwaad. (Genesis 2: 16, 17)
Hierdoor zijn de mensen verstrikt geraakt in aardse zaken en zijn we het zicht op de hoofdweg kwijtgeraakt.
In dezelfde bijbeltekst komt ook nog een levensboom voor, de boom van de wijsheid en de onsterfelijkeheid, net zo als de Tao over levenskunst en de onsterfelijke Tao gaat. Van de levensboom mochten Adam en Eva evenmin eten. Vergelijk dit eens met de Tao die door niemand wordt gevolgd, tekst 70. Ja, er zijn dwarsverbanden, neem alleen al het belang van het kind in beide boeken.

De hoofdweg, de Tao, moge dan een brede weg zijn,
maar deze kan niet benoemd worden. Tekst 1
De Tao heeft geen vorm en is onzichtbaar.  Tekst 14
De Tao valt helemaal buiten ons bevattingsvermogen
en toch ken je de Tao. Tekst 1
Het is de weg van binnen. Tekst 12, tekst 38
iHet is niet de buitenkant, vol aardse pracht en praal. Tekst 9
Het is een weg zonder geweld. Tekst 30
Goed zorgen voor je land en je gewassen, zie de voorlaatste tekst 80.
Het lijkt wel een pleidooi voor het eenvoudige landleven.
Deze tekst is zo'n 2500 jaar oud, de conclusie geldt vandaag nog onverminderd.
Uiterlijk vertoon? Diefstal is het!
Zo fel is de Tao Te Tjing niet vaak.

Kristofer Schipper licht nog toe dat Tao zowel de weg kan betekenen, als roven.
De tekst is dus ook een woordspel rondom het woord Tao.

Zie ook de teksten 14, de eerste versie, 16, 22, 41